09029003902

آشنایی با درب اتوماتیک، راهبند هیدرولیک و سیستم های هیدرولیکی

درب اتوماتیک و راه بند هیدرولیک و سیستم های هیدرولیکی:

بنا بر قانون پاسکال فشار وارد شده بر هر نقطه از یک مایع محبوس به طور مساوی در تمامی جهات منتقل می شود و با نیروی مساوی بر روی سطوح مساوی اثر می کند. در واقع سیستم های هیدرولیکی  بر پایه این قانون ساخته شده اند. نخست سیستم های هیدرولیکی آبی اختراع شدند.سپس سیستم های هیدرولیکی روغنی در صنعت به طور گسترده بکارگرفته شد. به طور کلی :فنی که انتقال و تبدیل نیرو را توسط مایعات انجام دهد، هیدرولیک گفته می شود.

 

روغن هیدرولیک  روغنی است که  تنها در سیستم انتقال نیروی هیدرولیک مورد استفاده بوده و در ضمن باید در فشارهای بالا مقاوم بوده و خواص خود را از دست ندهد. همچنین از روغن هیدرولیک به منظور انتقال فشار پمپ هیدرولیک به ادوات دستگاه های سنگین و سهولت در تغییر خط سیر یا فرمان برخی از وسایل سنگین استفاده می شود. از مزیت های این سیستم افزایش عمر قطعات و کاهش میزان فرسایش آنها، به دلیل استفاده از روغن در داخل سیستم های درب اتوماتیک و راهبند هیدرولیک است.

مزایای سیستم هیدرولیکی چیست:

تولید و انتقال نیروهای بزرگ و توان  بالا بوسیله قطعات کوچک هیدرولیکی

امکان ایجادنیرو، فشار، گشتاور و سرعت های غیر پله ای و یا  داشتن تعداد بی نهایت سرعت و فشارو نیرو

حرکت آرام و پایدار بدون ضربه و لرزش

همچنین انعطاف پذیری بالای سیستم و مهار آسان

 

سهولت سرویس و نگهداری ، دوام بالا  ، امکان بررسی و کنترل سریع و آسان سیستم بوسیله تعدادی فشارسنج و حرارت سنج و مهار آسان

با امکان تنظیم دقیق و پیوسته سرعت (دور) و باردهی، قابلیت تنظیم سرعت در حین کار بدون توقف، بازه تبدیل دور نامحدود، امکان تعویض جهت حرکت با سرعت زیاد و دقت بالا در تغییر جهت ها و سرعت ها

سادگی طراحی سیستم و صرفه اقتصادی

 

معایب سیستم هیدرولیکی را بدانیم:

فشار در سیستم های هیدرولیکی بسیار بالاست و به همین دلیل باید سیستم به دقت آب بندی شود

به علت حساسیت بسیار بالای سیستم های هیدرولیک وجود کمترین مقدار گرد و خاک و زنگ زدگی و یا ناخالصی در داخل سیستم باعث خرابی سیستم خواهد شد

حساسیت روغن ها به دما که باعث پایین آمدن دقت سیستم در اثر داغ کردن میشود

 

کارایی مناسب سیستم هیدرولیک، بازده و دوام آن بسته به تناسب سیال به کار رفته با سیستم مورد نظر است.  آب موجب خوردگی سطوح فلزی سیستم می شود و نیز گرانروی آن کم است و به همین علت آب بندی اجزای سیستم هیدرولیک آبی دشوار است و روان کاری قسمتهای متحرک پمپ ها یا موتورها ی هیدرولیکی آبی به خوبی صورت نمی گیرد در نتیجه زود خراب می شوند.

و اما درباره روغن، خطر خوردگی کم و یا صفر بوده و ویژگی روان کاری دارد و همچنین  تا حد زیادی از نشتی سیستم جلوگیری می شود. هروقت در سیستم هیدرولیک از روغن رقیق تر استفاده شود به دلیل کم شدن فشار، راندمان پمپ پایین آمده و درجه حرارت بالا می رود. ضمنا روغن هیدرولیک رقیق از گوشه و کنار مجاری روغن به بیرون نشت کرده و باعث خرابی پمپ می شود. گرچه انتخاب غلظت مناسب برای روغن هیدرولیک به نوع سیستم هیدرولیک بستگی دارد اما به طور کلی می توانیم بگوییم  که مقدار لزجت(غلظت) کمتر بهتر است چون اتلاف اصطکاکی و جریانی کم خواهند شد و عملیات کنترلی با بالاترین میزان دقت انجام خواهد گرفت. گرچه قوام و لزجت کم می تواند موجب ازدیاد نشتی و کاهش قابلیت روانکاری روغن شود امابه دلیل ایجاد افت فشار کمتر در خطوط لوله (اصطکاک کمتر) بر روغن های با گرانروی کم ارجحیت دارند.

به طور کلی در انتخاب روغن با لزجت کم باید به دو مورد توجه شود:

1)به منظور حداقل رساندن فرسایش ، روغن قابلیت روانکاری کافی داشته باشد

2)رساندن نشتی از سیستم به کمترین میزان

 

چرا باید برای اتوماسیون درب های اتوماتیک و راهبند  سیستم های الکتروهیدرولیک را انتخاب کنیم؟

با توجه به اطلاعات بالا سیستم های درب اتوماتیک و راهبند هیدرولیک مطمئن تر، بادوام تر، با امکان قفل سرخود self locking ، سهولت کار کردن بر روی آنهاو سرعت بالا، قابلیت انجام کار بیشتری را دارند و نیاز به تعمیرو نگهداری کمتری دارند  در نتیجه از نظر اقتصادی به صرفه هستند. درب بازکن های اتوماتیک الکتروهیدرولیک قابلیت کارکردن در میزان ترددهای بسیار زیاد را دارا هستند و حرکت سریع و روان درب های بسیار بزرگ و سنگین را به راحتی امکان پذیر می کنند.

برای راهنمایی و مشاوره می توانید با کارشناسان کرج الکتریک تماس بگیرید.

به دوستان معرفی کنید :

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

به تعمیر کار حرفه ای نیاز دارید.