09029003902

معرفی سیستم دوربین مداربسته به زبان ساده:

سیستم دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتالی یکی از متداولترین سیستم های به کار رفته در بیشتر طرح های مداربسته است . همین طور که از نامش پیداست قسمتی از سیستم فوق بصورت آنالوگ و قسمتی از سیستم  بصورت دیجیتال می باشد.در واقع از محل گرفتن تصاویر تا کنار دستگاه ضبط کننده و کنترل کننده بصورت آنالوگ  و عمل ضبط و نگهداری و کنترل سیستم های فوق بصورت دیجیتالی صورت میگیرد . از متداولترین سیستم های فوق می شود به کارت های DVR و دستگاه های ضبط کننده دیجیتالی (QNAP)اشاره کرد که هرکدام نسبت به دیگری دارای مزیت هایی است . DVR (Digital Video Recorder) Card :این سیستم بصورت یک برد الکترونیکی قابل نصب بر روی پورت (PCI) کامپیوتر می باشد که عمل تبدیل تصاویر از آنالوگ به دیجیتال و ذخیره تصاویر با فرمت های ویدیویی در کامپیوتر را انجام میدهد. کارتهای فوق در بازار بسیار متنوع است و به نسبت گستردگی سیستم دوربین مداربسته ،از کارتهای متنوعی استفاده می شود.

کارت های DVR:

به صورت 4 کاناله 8 کاناله 16 کاناله و 32 کاناله در بازار موجود است: منظور از کانال تعداد ورودی های تصویر می باشد که این کارت امکان دریافت n خط تصویر را از ورودی های خود دارد . در کارتهای فوق کیفیت تصاویر ضبط شده و تعداد فریم هایی که از هر تصویر میتواند بگیرد اهمیت دارد . 640*465 و 24 fps حالت متوسط کارتهای فوق است .
امروزه نرم افزارهای متنوعی در بازار هست که میتوانند با انواع مختلف کارت های DVR کار کنند و تمامی امکانات مورد انتظار از یک سیستم دوربین مداربسته در داخل این نرم افزارها تعبیه شده از قبیل انتقال تصاویر از طریق شبکه یا خط تلفن ، خروجی های دیجیتالی برای استفاده از سایر دستگاه های امنیتی ، قابلیت ضبط بصورت ( Motion Detection) ، نقشه الکترونیکی و … در این سیستم وجود یک کامپیوتر با منابع ذخیره بالا و قدرت پردازنده بالا ضروریست .

DVR System :

 

این دستگاه هم مثل کامپیوتر عمل نموده و عمل تبدیل تصاویر از آنالوگ به دیجیتال را بر عهده دارد . از خصوصیات این دستگاه میتوان به ارتقای حافظه ذخیره اطلاعات به دلخواه اشاره نمودو همچنین دستگاه فوق بدون سیستم عامل بوده که در این صورت احتمال قفل سیستم عامل در این دستگاه ها صفر است. میتوان از طریق یک کامپیوتر و یا لب تاب با کابل شبکه به دستگاه مورد نظرمتصل شده و سیستم مداربسته را کنترل ویا به تصاویر ذخیره شده در حافظه آن دسترسی داشت. دستگاه فوق در کارخانه و یا محل مورد نظر قابل نصب است بدین ترتیب لازم به کابل کشی از هر تصویر به مرکز کنترل نیست. از معایب این سیستم ها گران بودن نسبی این نوع  نسبت به موارد مشابه دیگر می باشد ولی بسته به محل مورد نظر و انتظارات کاربر و سطوح امنیتی متفاوت این نوع سیستم ها در جای خود پیشنهاد می شود . لازم به ذکر است که سیستم های فوق  می توانند تصاویر مربوطه رابا کیفیتی بالا  در حافظه خود ذخیره کنند .شرکت های متنوعی این نوع دستگاه ها را تولید می کند از متداولترین این دستگاه ها می توان  QNAP را نام برد. در هر دو سیستم فوق ، از دوربین های آنالوگ (صنعتی و غیر صنعتی و PTZ و انواع متفاوت دوربین ) استفاده می شود که طبیعتا کیفیت تصاویر ضبط شده نه تنها به دستگاه ضبط کننده بلکه به نوع دوربین ها و کیفیت دوربین ها و حتی لنز های مورد استفاده در دوربین ها نیز بستگی دارد .

سیستم های حفاظتی و دوربین مداربسته آنالوگ :

سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ (کامل) جزو سیستم های سنتی دوربین مداربسته می باشد که به دلیل تولید سیستم های دیجیتالی و مجهزتر این سیستم رو به فراموشیست .اما به منظور آشنایی شما اطلاعات اولیه ای راجع به این سیستم در این بخش ارائه می شود . در سیستم های فوق از محل گرفتن تصاویر ( دوربین های صنعتی، غیر صنعتی) به آنالوگ تبدیل شده و در مرکز کنترل دوربین ها نیز بصورت آنالوگ دریافت و ثبت و ضبط می گردند ! از مزیت ها و معایب این نوع سیستم ها نسبت به دیگر دوربین مداربسته میتوان گفت که هیچ نوع مزیتی نسبت به سیستم های ارتقا یافته دوربین مدار بسته ندارد و از معایب این سیستم ها این است که در ضبط تصاویر محدودیت دارید و هزینه های نگهداری و تعمیر این نوع سیستم ها بالا است.

تجهیزات مورد استفاده در این سیستم ها:
1. دوربین ( صنعتی – غیر صنعتی – مینیاتوری – PTZ – DOME و … ) به منظور گرفتن تصاویر
2. دستگاه مالتی پلکسر به منظور جمع آوری چند تصویر در یکجا جهت کنترل تصاویر بر روی تلویزیون و یا ضبط تصاویر
3. دستگاه ویدیو رکوردر به منظور ضبط تصاویر بر روی نوار کاست ویدیویی
4. یک عدد تلویزیون معمولی و متعلقات مربوطه
5. کیبورد برای دوربین های PTZ ( به منظور کنترل دوربین هایی که امکان گردش و یا زوم دارند) در صورت استفاده از این نوع دوربین ها
6. کابل کواکسیال ( Coaxial ) به منظور انتقال تصویر از دوربین به مرکز کنترل

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم امروزه این نوع سیستم دوربین مداربسته منسوخ شده و جای خود را به سیستمهای نیمه دیجیتالی و دیجیتالی داده است.
منبع: سایت شرکت دورنگر

به دوستان معرفی کنید :

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

به تعمیر کار حرفه ای نیاز دارید.