09029003902

آشنایی بادرب اتوماتیک و قفل الکترومغناطیسی

درب اتوماتیک و قفل الکترومغناطیسی:

یک قفل الکتریکی مناسب گزینه بسیار مهم برای درب های اتوماتیک و به خصوص درب های اتوماتیک ماشین رو است. گرچه بیشتر درب بازکن ها دارای امکان قفل داخلی هستند، میزان نیرویی که نیاز است تا یک دربی که عرض هر لنگه آن بیشتر از 2 متر است را به صورت قفل نگاه دارد بیشتر از میزانی است که موتور می تواند ایجاد کنددر نتیجه در این موارد یک قفل الکتریکی برای درب ضروری خواهد بود.

 

در واقع یک درب بازکن اتوماتیک می تواند درب را بسته نگاه  دارد اما اگر عرض هر لنگه درب بیشتر از 2 متر باشد ویا زاویه مانور ان هنگام باز شدن بیشتر از 110 درجه باشد پیشنهاد می شود که حتماً از یک قفل الکتریکی مناسب استفاده شود. در مورد درب بازکن های اسلایدی، درب بازکن اتوماتیک درب را قفل نگاه می دارند پس وسیله دیگری برای بسته نگاه داشتن درب نیاز نداریم.  در مورد درب های لولایی هم درب بازکن ها می توانند درب را به خوبی بسته نگاه دارند و فقط در شرایطی که ذکر شد  و یا در مواردی که نیاز به ایجاد سیستم امنیتی بالایی است قفل الکتریکی لازم است.

قفل الکتریکی به جعبه کنترل اپراتور درب سیم کشی می شود و هنگامی که یک وسیله ورودی مانند کی پد و یا ریموت استفاده می شود تا درب را باز کند قفل خلاص می شود و وقتی که دوباره درب بسته می شود قفل مجدداً درگیر شده تا تضمین کند که درب در حالت بسته باقی می ماند.

یک قفل الکترومغناطیسی شامل یک پلیت آرمیچر(armature plate )ویک مگنت الکتریکی (electro magnet ) است که مگنت ( آهن ربا ) الکتریکی به فریم ( قاب ) درب وصل شده و پلیت آرمیچر نیز به درب نصب می گردد. جریان گذرنده از میان مگنت الکتریکی، ایجاد خاصیت الکترومغناطیسی می کند که  پلیت آرمیچر را جذب کرده و درب را بسته نگاه می دارد.

کارکرد قفل الکترومغناطیسی بر مبنای مفهوم الکترومغناطیس است به این ترتیب که سیستم آن دارای یک آهنربای الکتریکی است که یک هادی ( رسانا ) را با یک نیروی به اندازه کافی بزرگ جذب می کند تا از باز شدن درب جلوگیری شود. در بیان ساده تر این وسیله از خاصیت میدان مغناطیسی تولیدی در اثر جریان گذرنده از میان یک یا تعداد بیشتری حلقه های سیم ( سیم پیچ ) استفاده می کند.البته تعداد سیم پیچ ها میزان نیروی نگهدارنده ای که مشخصه قفل است، را تعیین می کند.

به طور مثال میزان نیروی نگهدارنده (HODING FORCE ) قفل الکترومغناطیسی که به عنوان قفل درب استفاده می شود  5300 نیوتن یا 1200 پوند نیروست. بسیار مهم است که پلیت و مگنت هم تراز و در یک ردیف روبروی هم نصب شوند تا عملکرد درست و مؤثری را تضمین کند. توان برق  یاجریان برق  برای قفل الکترومغناطیسی، جریان مستقیم DC تقریباً حدود 6 وات است و معمولاً با ولتاژ  vdc 12و vdc24 کار می کنند.

مزایا:

1-نصب ساده: از آنجا که قفل های الکترومغناطیسی دارای اتصالات داخلی نیستند، نسبت به سایر قفل ها نصب آسان تری دارند.

2-عملکرد سریع: قفل های مغناطیسی هنگام قطع برق فوراً باز می شوند و امکان عملیات سریع تری در مقایسه با سایر قفل ها فراهم می کنند.

3-محکم و مقاوم: قفل الکترومغناطیسی در اثر وارد شدن ضربات به آن، نسبت به سایر قفل ها  تلفات  و آسیب کمتری می بینند. اگر یک قفل مغناطیسی به زور با یک اهرم باز شود، نسبت به قفل های دیگر آسیب کمی به قفل یا درب وارد می شود.

معایب:

بعضی از قفل های الکترومغناطیسی برای بسته ماندن به جریان پیوسته برق  یعنی به یک منبع برق پایا (ثابت و مداوم) نیاز دارند و اگر برق قطع شود، قفل باز می شود. این ویژگی ممکن است در مواردی که نیاز به سیستم امنیتی شدیدی دارند، سبب نگرانی امنیتی شود در حالیکه در برخی موارد این ویژگی ممکن است واقعاً ترجیح داده شود به خصوص برای ایجاد امنیت در موارد خاص مثل آتش سوزی.

 

به طور کلی  به منظور اهداف امنیتی قفل های الکتریکی  دو نوع دارند:

Fail-safe: این نوع برای هدف دست یافتن به امنیت انسانی (بشری) ساخته شده است و هنگام قطع برق قفل خلاص می گردد.

Fail-secure: این نوع برای هدف دست یابی به امنیت ملک ساخته شده  که در آن وقتی برق قطع می شود قفل بسته باقی می ماند.

در حقیقت قفل الکترومغناطیسی از نوع Fail-safe قفل های الکتریکی می باشد. و بر اساس معیارهای آیین نامه آتش نشانی در شرایط اضطراری بسیار ایمن است.

بعضی از سیستم های قفل های الکتریکی می توانند به مکانیزم زمان بندی وصل شوند تا اجازه دهد که قفل درب، فقط در زمان های مشخص عمل کند. همچنین برخی از سیستم ها دارای حافظه تراکنش هستند که می توانند تعداد دفعات استفاده از قفل درب را ضبط کنند که این عملکرد می تواند بسیار با ارزش باشد به طور مثال وقتی که یک شخص تلاش می کند با استفاده از کدهای نادرست وارد ساختمان شود، سیستم طوری تنظیم می شود که بعد از دو بار وارد شدن کد نادرست یک آلارم بدهد. علاوه بر آن سیستم های قفل های الکترومغناطیس به گونه ای طراحی شده اند که انواع مختلفی از مکانیزم های کد گذاری را بخوانند مانند کارت های هوشمند و کی پدها.

به دوستان معرفی کنید :

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

به تعمیر کار حرفه ای نیاز دارید.